Pro více informací a konzultace VOLEJTE: 603 466 620 !
fresh nutrigenetic news
seznam odborných aktualit

30.03.2019  - Bůček už ustupuje zelenině
19.03.2019  - Apple Watch čeká boom. Jejich prodeje mají i díky zdravotním funkcím nadále výrazně růst
18.02.2019  - U spánku je pravidelnost ještě důležitější než délka, tvrdí italští lékaři


Bůček už ustupuje zelenině


Stravovací zvyklosti Čechů se v posledních deset let výrazně změnily. Téměř tři čtvrtiny lidí obědvají pravidelně, ale oblíbený pečený bůček s knedlíkem a zelím, prejt či guláš začínají stále častěji nahrazovat lehčími jídly se zeleninou a saláty. Ukazuje to výzkum stravovacích návyků společnosti Edenred ve spolupráci s Evropskou unií (EU).

Zatímco před deseti lety silnou poptávku po lehčích jídlech uváděla podle průzkumu pouze 3,5 procenta ze všech restaurací, dnes je to plná čtvrtina.

„Klasická česká jídla, jako třeba svíčková, jsou oblíbená pořád. Výrazně ale roste zájem o různě upravené ryby, kuřecí maso, restovanou zeleninu a saláty,“ řekl Právu majitel a šéfkuchař průhonické restaurace Hliněná bašta Hynek Vávra.

Nejuspěchanější v jídle jsou Španělé

„Za jídla z nejkvalitnějších surovin jsou navíc hosté ochotni si i připlatit,“ dodal Vávra.

Většina Čechů navíc dnes obědvá mnohem častěji než před deseti lety. Z průzkum vyplývá, že každý pracovní den si oběd dopřeje sedm z deseti Čechů, o čtrnáct procent více než v roce 2009.

Většina lidí se dnes navíc nepřejídá, ale naopak hledá nutričně vyvážená jídla. Ještě před deseti lety bylo Čechů, kteří se chtěli hlavně hodně najíst, o poznání více než těch, kteří naopak hleděli na to, aby byl jejich oběd vyvážený.

„Dnes je situace naprosto opačná. Velkou porci vyžaduje k obědu čtvrtina Čechů. Naopak 44 procent lidí si dnes dává lehčí jídla,“ sdělila Právu manažerka programu ze společnosti Edenred Michaela Číhalíková.

Zájem o zdravější jídlo je ale v Česku stále nejnižší ze všech sledovaných evropských zemí, i když rozdíl již není tak dramatický jako dříve.

Ze srovnávacích průzkumů Edenredu dále vyplývá, že jídlu se lidé věnují stále kratší dobu. V Česku dává nyní rychlé obsluze přednost 47 procent lidí, o deset procent více než v roce 2009. Podobný směr je patrný i v dalších zemích, nejméně při jídle spěchají Slováci, nejvíce Španělé.

V návštěvách restaurací a závodních jídelen Češi dlouhodobě dominují evropskému žebříčku. Ve srovnání s dalšími devíti evropskými státy ale Čechy nejméně zajímá, kolik za jídlo utratí. To je podle Číhalíkové z velké části dané tím, že Češi nejčastěji chodí do restaurací, které nabízejí zvýhodněné polední menu, které v zahraničí není tak rozšířené.

„Zároveň Čechům rychle roste kupní síla a firmy jim i postupně zvyšují příspěvky na obědy,“ uvedla Číhalíková.


Zdroj: Novinky.CZ
zpět

Apple Watch čeká boom. Jejich prodeje mají i díky zdravotním funkcím nadále výrazně růst


O popularitě Apple Watch dnes již pochybuje málokdo. Postupem času se z nich stal klíčový produkt v jablečném ekosystému, který si své dominantní postavení na trhu utvrzuje nejen obecnou funkčností, ale především svými zdravotními kapacitami. A právě z těchto důvodů se očekává, že obliba těchto chytrých hodinek v následujících letech stále poroste.

S tímto výhledem přišla uznávaná analytická společnost IDC, která ve svém reportu zveřejnila několik zajímavých čísel týkajících se růstu segment nositelných produktů (wearables) jako takového. V něm mají mít Apple Watch i do budoucna nezastupitelnou roli, jež mají za čtyři roky zaobírat až 27,5% podíl na trhu mezi všemi ostatními chytrými hodinkami.

Klíčovým aspektem pro další růst mají být zdravotnické funkce, které se do života běžných uživatelů zakořeňují čím dál hlouběji. Aktuálně jde zejména o možnost měření EKG, s níž přišla čtvrtá generace Apple Watch (zatím pouze pro USA), měření srdečního tepu a také detekce pádu.

Zásadním prvkem má být i funkce pro rozpoznání srdeční arytmie, pro kterou Apple před nedávnem ve spolupráci se Stanfordskou univerzitou uspořádal dosud největší zdravotní studii v této oblasti. Té se účastnilo přes 400 tisíc lidí.

IDC pak obecně očekává, že trh s nositelnými zařízeními, do kterých se řadí vedle hodinek i bezdrátová sluchátka s asistenty, fitness náramky a také „chytré oblečení“, v následujících letech razantně vyhoupne. Jen letos by měl vzrůst o 15,3 procenta na cca 198,5 milionu prodaných kusů, přičemž v roce 2023 by to mohlo být až 279 milionů. Pochopitelně však jde pouze o odhady a v konečném důsledku to může vypadat jinak.

I tak je ale zajímavé přemýšlet nad tím, jak konkrétně Apple Watch mění návyky běžných uživatelů, což by výhledově mohlo vyústit i v to, že budou jablečné hodinky zcela nahrazovat iPhone. Už nyní disponují takovými funkcemi, které to částečně umožňují (ať už jde o hovory, posílání zpráv, poslech hudby a tak podobně).


Zdroj: web
zpět

U spánku je pravidelnost ještě důležitější než délka, tvrdí italští lékaři


Uléhá-li člověk ke spánku vždy ve stejnou hodinu a pravidelně se ráno ve stejnou hodinu budí, může to podle výzkumu italských vědců vést ke zlepšení fyzické či psychické pohody. Naopak nepravidelnost spánku zhoršuje usínání, vede k ospalosti přes den i nižší fyzické aktivitě. O výsledcích výzkumu píše italský deník Corriere della Sera.

Lékaři dospěli k tomuto závěru na základě studia zvyků dospělých osob ve věku od 54 do 93 let, u nichž s pomocí moderních přístrojů měřili spánek. S vysokou přesností díky tomu mohli určit, kdy tyto osoby chodily spát a kdy se budily. Žádná ze sledovaných osob netrpěla nespavostí či jinými poruchami spánku, jako je syndrom spánkové apnoe. Vědci přihlíželi k četným parametrům zdraví, jako je krevní tlak či glykémie.

Vědci především odhalili, že nepravidelnost ve spánku prodlužuje dobu potřebnou k usnutí, vede k ospalosti přes den, k menšímu vystavení dennímu světlu a k nižší fyzické aktivitě, a to nezávisle na délce spánku. Navíc se s tím pojí vyšší úroveň stresu a depresí.

Údaje o stavu metabolismu a o kardiovaskulárním zdraví jsou ještě překvapivější: kdo nepravidelně uléhá a budí se, má vyšší krevní tlak a hladinu cukru v krvi a je tedy ohrožen cukrovkou. Ti, kdo spí nepravidelně, jsou také v průměru více obézní a všechny tyto faktory dohromady vedou k vyššímu riziku kardiovaskulárních příhod, jako je infarkt a mrtvice.

„Pozorovali jsme, že osoby s hypertenzí mají tendenci déle spát a obézní v průměru zvýší svou aktivitu až pozdě večer. Čím větší jsou výkyvy v čase, kdy chodí člověk spát a kdy vstává, tím více roste riziko pro zdraví,“ vysvětluje Jessica Lunsfordová-Averyová, která výzkum koordinovala. „Kdo má velké výkyvy v čase spánku, je méně aktivní, více ospalý a unavený, ale především jej ohrožují kardiovaskulární a metabolické problémy. Naše výsledky ukazují, že jde o výraznou souvislost,“ dodává.

Podceňovaný význam spánku

Je obtížné říci, co bylo dříve, jestli vejce nebo slepice. Neurofyziolog z oddělení neurověd z Janovské univerzity Lino Nobili potvrzuje, že pravidelnost spánku je klíčová, protože to je jeden z mechanismů, který pomáhá udržet synchronizované vnitřní biologické hodiny, zásadní pro funkce organismu na bázi cyklu světlo a tma.

V noci se mění tělesná teplota, sekrece hormonů, krevní tlak, srdeční rytmus. Udržení těchto rytmů je pro zdraví nezbytné. „Víme, že velmi výrazné změny v cyklu spánek a bdění se pojí s větší pravděpodobností gastritidy, problémy se střevy, protože se mění mnohé vegetativní a hormonální ukazatele. Jsme-li například v noci vzhůru, mění se produkce hormonů, které regulují pocit hladu a sytosti. To nás vede k tomu, že jíme více a většinou méně zdravá jídla,“ uvádí autoři.

To vše se jasně ukazuje na osobách, které pracují na směny, a tedy mají značně nepravidelný čas spánku a probuzení. Ale i méně drastické výkyvy mohou škodit, vést k nerovnováze cirkadiánního rytmu (biologický rytmus dlouhý 20–28 hodin, pozn. red.) se škodlivými dopady na zdraví. Chodit spát ve stejnou hodinu a ve stejnou hodinu se budit je tedy dobrý zvyk.

„Důležitější je ranní vstávání,“ doporučuje Nobili. „Jestliže se budeme ráno budit vždy ve stejný čas, večer se potřeba spánku dostaví sama od sebe. Budeme-li tomu naslouchat, pochopíme, jaké je správné okénko pro spánek. Ne vždy je to však možné. Když se spontánně budíme v devět hodin, ale v tuto hodinu bychom už měli být v kanceláři, musíme v týdnu vynaložit trochu úsilí, ale o víkendu je nějaké to porušení pravidla povoleno. Když je rytmus spánku téměř vždy pravidelný, sporadické výjimky neuškodí,“ uzavírá Nobili.

Zdroj: Česká Televize - ČT24
zpět